16 sierpnia 2018. imieniny: Nora, Joachim, Roch
° Obszar 1
° Obszar 3
° Obszar 4
° Obszar 7
° Obszar 8
Publiczne Przedszkole Akwarelka
w Nowych Osinach
tel. +25 759-25-51
akwarelka.przedszkole@wp.pl
  

Obszar 3
Edukacja zdrowotna

Zadaniem nauczycieli jest przeprowadzenie zajęć dotyczących aktywności ruchowej w  życiu


SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

Temat:
Ruch to zdrowie - sporty.
Prowadząca: Agnieszka Rybacka
Data: 26.03.2014r.

Grupa wiekowa:
5 i 6 – latki (grupa Muminki)
Forma pracy: indywidualna, zespołowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: Płyta CD „Tropiciele”, obrazki przedstawiające sprzęty sportowe: (rolki, rower, piłka, łyżwy, narty, sanki),  materac, pachołki, obręcze, skakanki, krzesła, szarfy, medale „Sprawny przedszkolak”.

Cele:
•    uświadomienie dzieciom znaczenia aktywności ruchowej dla zdrowia człowieka
•    propagowanie zdrowego stylu życia

          Cele szczegółowe:
          Dziecko:
•    rozumie na czym polega znaczenie aktywności ruchowej w życiu człowieka,
•    zna i nazywa wybrane dyscypliny sportowe,
•    wie jak należy dbać o własne zdrowie,
•    kształtuje percepcję słuchowo- ruchowo – wzrokową podczas tańca,
•    posiada orientację przestrzenną na kartce papieru,
•    wyodrębnia pierwszą głoskę w wyrazach,
•    uważnie słucha poleceń nauczycielki, współdziała w zespole,
•    stosuje zasady zdrowej rywalizacji,
•    podnosi swoją sprawność fizyczną poprzez uczestniczenie w zabawach gimnastycznych i ruchowych.

Przebieg:

Rozwiązywanie zagadek o dyscyplinach sportowych:
- Buty, lecz nie służą do chodzenia tylko do jeżdżenia? (rolki)
- Gdy ją bijesz to nie płacze, lecz wysoko w górę skacze.  (piłka)
- Jakie deski do nóg przypniesz, kiedy zima śniegiem sypnie? (narty)
- Można wtedy jechać na nim, kiedy kręci się nogami. (rower)

Rozmowa na temat dyscyplin sportowych z wykorzystaniem ilustracji.
   Jakie znacie dyscypliny sportowe?
   Jakich znacie sportowców?
   Jakie sporty możemy wykonywać bez używania dodatkowych sprzętów?
   Dlaczego należy uprawiać sport?
   Co  jeszcze możemy robić dla swojego zdrowia?

3.    Zabawa taneczna do piosenki:
       „Fikający zuch”- CD :Tropiciele”. Dzieci ustawione są w kole jedno obok drugiego.

I.   Gimnastykuj się codziennie    - marsz w miejscu
Zobacz, jakie to przyjemne   - wysunięcie prawej i lewej nogi na zmianę i dotykanie piętą podłogi
Ref:  W zdrowym ciele zdrowy duch, pokaż jaki z ciebie zuch  - dzieci podają sobie w kole ręce  poruszają się cwałem bocznym w prawo a przy powtórzeniu w lewo

II.  Raz przysiady,  raz podskoki – 4 x uderzenie dłońmi o kolana i klaśnięcie w ręce   
Ręce w górę lub na boki – ręce podniesione do gry i rozłożone w bok
Ref:  W zdrowym ciele...

III.  Mocne nogi, plecy proste, raz fikołek a raz mostek – ręce na biodrach, dzieci obracają się dookoła własnej osi w podskokach
Ref:  W zdrowym ciele...

4.   Zabawa  dydaktyczna „Ukryty obrazek” - jakie sprzęty wykorzystujemy do uprawiania sportu? – Na tablicy znajdują się ilustracje, każda zasłonięta kartką rozciętą na 4 części. Wybrane dziecko odsłania  obrazek po jednej części zgodnie z instruktarzem podawanym przez nauczycielkę: na górze z prawej strony, na górze z lewej strony, na dole...itd. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie nazwy sprzętu przy jak najmniejszym odsłonięciu oraz wyodrębnienie głoski, którą zaczyna się nazwa sprzętu widniejącego na ilustracji.

5.    Zabawy  ruchowe  „ Tor przeszkód”.
Konkurencje sportowe w zespołach:
-  slalom między pachołkami
-  zeskok z podestu na materac
- przejście po równoważni – skakance
- rzuty woreczkiem do celu
- skok przez kałuże – obręcze
- bieg do wyznaczonego celu.

6. Podziękowanie za wspólną zabawę i wręczenie dzieciom  medali „Sprawny przedszkolak”.






W listopadzie w naszym przedszkolu zostały przeprowadzone zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej. Ponieważ nasze przedszkole przystąpiło do programu „Mamo, tato wolę wodę” nasze Panie postanowiły porozmawiać z dziećmi na temat znaczenia wody dla organizmu ludzkiego. Przedszkolaki bardzo aktywnie brały udział w zajęciach i dowiedziały się dużo pożytecznych informacji.



SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

Temat: Wolę wodę bo daje siłę i zdrowie
Prowadząca: Sylwia Buczek
Data: 4.XII.13
Grupa wiekowa: 4 – latki (Gumisie)
Forma pracy: indywidualna, zespołowa, zbiorowa.

Cele:
•    Umiejętność rozróżnienia zdrowych produktów od niezdrowych
•    Dzieci wiedzą ile posiłków dziennie należy spożywać
•    Uświadomienie jak ważne jest regularne spożywanie posiłków o ustalonej porze
•    Dzieci wiedzą, że ciało człowieka składa się w większości z wody
•    Poznanie funkcji, jakie pełni woda w organizmie
•    Świadomość korzyści dla zdrowia, jakie daje ruch

Środki dydaktyczne: Pacynka Zdrojka, obrazek ,,Modelowy talerz żywieniowy dla dzieci” ,
list od Zdrojka,  kosz z żywnością, butelka wody niegazowanej, obrazki piłki, roweru i skakanki, piłeczki, lekka miękka piłka, kosz, kubeczki
 
PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Dzieci wchodzą do sali, w której zauważają: obrazek ,,Modelowy talerz żywieniowy dla dzieci”, kosz z żywnością, butelkę wody niegazowanej, piłkę i skakankę oraz Zdrojka, który trzyma kopertę z listem.
W koszu znajduje się pieczywo razowe, bułeczka, opakowanie po kaszy i ryżu, makaron, owoce (np.: jabłko, banan, pomarańcza), warzywa (np.: marchewka, ogórek, pomidor, brokuł), karton po mleku, pojemnik po jogurcie i serku, obrazek ryby, kurczaka i czerwonego mięsa, butelka wody niegazowanej, butelka po oleju, opakowanie po soku owocowym.

Rozpoczynamy zajęcia zabawą powitalną, dzieci stoją w kręgu.
Nauczyciel mówi: Witam dzieci, które jadły dziś śniadanie / piły wodę / zjadły owoc lub warzywo (zdanie powinno dotyczyć zdrowego odżywiania się i aktywnego trybu życia). Dzieci, których
dotyczy zdanie, machają ręką.

Po zabawie powitalnej nauczyciel prosi dzieci, aby usiadły przed obrazkiem „Modelowy talerz żywieniowy dla dzieci” i odczytuje im list od Zdrojka:

„Cześć dzieciaki!
Przyniosłem Wam obrazek „Modelowy talerz żywieniowy dla dzieci”. Pokazuje on, co należy robić, aby być zdrowym, mieć dobry humor i mnóstwo energii do zabawy i nauki. Pewnie już wiecie co to jest, ale Wam powiem - aby być zdrowym należy
prawidłowo się odżywiać, pić wodę oraz ćwiczyć. Powinniśmy jeść pięć posiłków dziennie, regularnie i o stałych porach.
Czy wiecie jak nazywa się pierwszy posiłek w ciągu dnia?
Tak, pierwszy posiłek to śniadanie, które dostarczy Wam energii do zabawy, po długiej przerwie nocnej. Powinno ono składać się z zupy mlecznej lub napoju mlecznego oraz kanapki z serem, wędliną i warzywami. Potraficie wymienić kolejne posiłki? Jestem pewny, że tak. Kolejne posiłki to: drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja. Zobaczcie, co znajduje się na talerzu. Są tam produkty, które powinniście jeść każdego dnia: kasze, makarony, ryż i pieczywo pełnoziarniste oraz mleko i jego przetwory, ryby, chude mięso oraz warzywa, owoce i tłuszcze.
Elementem zdrowego odżywiania jest również picie wody. Czy wiecie, co się z nami dzieje, jeśli pijemy za mało wody? Czujemy się osłabieni, chce nam się spać i nie mamy siły do zabawy i pracy. Może nas również boleć głowa i możemy mieć trudności z wykonaniem bardzo łatwego zadania. Pamiętajcie, pijcie wodę, bo ona daje nam zdrowie i siłę!
Obrazek „Modelowy talerz żywieniowy dla dzieci” przypomina nam o aktywności fizycznej. Ważne jest aby często ćwiczyć, a najlepiej na świeżym powietrzu. Chyba każdy z was lubi bawić się na placu zabaw? Dzięki gimnastyce mamy nie tylko sprawne ciało, ale i umysł, lepiej się czujemy i mamy dużo energii. Dzięki ćwiczeniom mamy również zdrowe mięśnie, mocne kości i zapamiętujemy dużo rzeczy. Pamiętajcie, że przy wykonywaniu ćwiczeń pocimy się, czyli nasz organizm traci wodę, którą musimy uzupełniać. Dzieciaki zapamiętajcie:

„Każdy człowiek wie, że aby zdrowo żyć, trzeba:
5 posiłków dziennie jeść, ruszać się i wodę pić.”

Pozdrawiam,
Zdrojek”
Po odczytaniu listu nauczyciel zaprasza dzieci do wykonania zadania.

ZADANIE 1 „TALERZ ZDROWIA”
Pomoce:
Talerz zdrowia, obrazki piłki, roweru i skakanki, kosz z żywnością.
Nauczyciel kładzie na podłogę narysowany wcześniej na dużym arkuszu talerz zdrowia, obrazki piłki, roweru i skakanki oraz stawia obok niego kosz z żywnością. Talerz zdrowia jest podzielony na 6 części (5 grup produktów i woda), ale nie pokazuje produktów. Zadaniem dzieci jest uzupełnienie talerza o produkty z kosza, czyli ułożenie produktów na odpowiednich miejscach.
Nauczyciel na każdej części kładzie jeden produkt lub obrazek, a dzieci układają pozostałe. Dla ułatwienia dzieci mogą patrzeć na obrazek powieszony w sali.
Po skończonym zadaniu nauczyciel mówi, że dzieci ułożyły talerz żywieniowy, o którym w liście pisał Zdrojek. Talerz ten przedstawia zasady, dzięki którym mamy dobre samopoczucie, dużo energii do zabawy i nauki. Te zasady to: picie wody, dobrze skomponowany jadłospis oraz ćwiczenia ruchowe.
Następnie nauczyciel zachęca dzieci do nauki rymowanki z listu od Zdrojka:
„Każdy człowiek wie, że aby zdrowo żyć, trzeba:
5 posiłków dziennie jeść, ruszać się i wodę pić.”

ZABAWA RUCHOWA „ZDROWIE”
Nauczyciel dzieli dzieci na zespoły według emblematów – jedzenie, woda i ćwiczenia. Dzieci stoją w kręgu. Na hasło, np. „jedzenie”, zamieniają się miejscami dzieci z emblematem jedzenia, analogicznie pozostałe emblematy. Na hasło „Talerz zdrowia”, miejscami zamieniają się wszystkie dzieci. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
ZABAWA RUCHOWA „RUCH TO ZDROWIE”
Pomoce:
Piłeczki, kosz, lekka miękka piłka, woda niegazowana, kubeczki.
Dzieci ustawiają się w kole, nauczyciel rozdaje im piłeczki. Dzieci kładą piłeczkę przed sobą, turlają ją raz lewą, raz prawą ręką, tak,
by piłeczka nie uciekła.
Następnie turlają piłkę raz lewą, raz prawą stopą. Przerzucają piłkę z jednej ręki do drugiej. Dzieci ustawiają się w kole, nauczyciel ustawia na środku kosz. Każde dziecko próbuje wrzucić piłkę do kosza.
Nauczyciel proponuje dzieciom zabawę „Piłka parzy” - dzieci biegają po sali, a nauczyciel rzuca lekką, miękka piłką np. plażową. Zadaniem dzieci jest unikać kontaktu z piłką. Na zakończenie ćwiczeń dzieci ustawiają się w pociąg i maszerują do miejsca, gdzie nauczyciel częstuje każde dziecko wodą.
Nauczyciel uzmysławia dzieciom, że przy wykonywaniu ćwiczeń konieczne jest picie wody, którą organizm traci podczas wysiłku fizycznego. Nauczyciel podkreśla, że pragnienia nie należy gasić słodkimi, gazowanymi napojami, tylko niegazowaną wodą. Uświadamia dzieciom, że dzięki ćwiczeniom, piciu wody i zdrowej diecie mamy mocne kości, zdrowe mięśnie i więcej sił do zabawy i nauki.





SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

Temat: Wolę wodę, bo jest bezcenna – zajęcia na podwórku
Prowadząca: Agnieszka Rybacka, Hanna Rogulska
Data: 5.XII.13
Grupa wiekowa: 5 i 6 – latki (grupa Muminki)
Forma pracy: indywidualna, zespołowa, zbiorowa.

Cele: Zapoznanie dzieci z możliwościami zastosowania wody w życiu codziennym
Poznanie możliwości wody
Poruszenie kwestii oszczędzania wody i świadomości ekologicznej, zapoznanie dzieci ze sposobami oszczędzania wody

Środki dydaktyczne: Pacynka Zdrojka, konewki, obrazki chmur, deszczu i śniegu
obręcze, płachta foliowa, bębenek, dwie szklanki, woda deszczowa, woda butelkowana

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Nauczyciel wita dzieci i mówi, że Zdrojek przygotował dla nich niespodziankę. Tym razem Zdrojek zaprasza ich do udziału w zajęciach, które odbędą się w ogródku przedszkolnym, gdzie czeka na nich niespodzianka.
Dzieci udają się do przedszkolnego ogrodu, gdzie drzewa ozdobione są obrazkami chmur, deszczu, śniegu i gdzie wita ich deszcz  (tworzony przy pomocy konewek).
Nauczyciel przekazuje dzieciom informacje od Zdrojka, że woda tworzy, chmury i opady atmosferyczne, czyli deszcz, grad i śnieg.
Nauczyciel pokazuje dzieciom miejsce oznaczone postacią Zdrojka, gdzie są dostępne kubeczki lub butelki z wodą – po każdej zakończonej zabawie dzieci mogą podejść tam i napić się wody.
ZABAWA RUCHOWA 1 „KAŁUŻE”
Dzieci w rytm wystukiwanej przez nauczyciela na bębenku melodii przeskakują przez kałuże (rozłożone na trawie obręcze) obunóż,
na jednej nodze, bokiem, w przód, w tył.
ZABAWA RUCHOWA 2 „DESZCZYK I DESZCZ”
Dzieci spacerują po ogrodzie w rytm wolnego akompaniamentu na bębenku. Kiedy usłyszą szybszy dźwięk, jest to znak, że pada deszczyk – dzieci robią z rączek parasol i przyspieszają kroku idąc na paluszkach. Na mocne i bardzo głośne uderzenia dzieci biegną, przeskakując przez kałuże (rozłożone obręcze). Gdy ponownie usłyszą wolny akompaniament, spacerują. Zabawę powtarzamy.

ZABAWA RUCHOWA 3 „CHMURKA”
Dzieci podzielone są na dwie grupy. Jedna grupa trzyma oburącz brzeg płachty foliowej – jest to chmura.
Pozostałe dzieci kucają, mając folię lub chustę nad głowami – są one deszczem. Grupa „chmura” unosi i opuszcza chustę. Na hasło nauczyciela „deszcz pada” – dzieci ukryte pod chustą wybiegają i poruszają się dookoła dzieci-chmur. Na hasło nauczyciela „koniec deszczu” – dzieci wracają pod chustę. Zabawę powtarzamy, a następnie dzieci zamienią się rolami.

Po zabawie nauczyciel zaprasza dzieci, by ustawiły się wokół stolika.

ZADANIE 1 ,,JAKA JEST RÓŻNICA MIĘDZY WODĄ DO PICIA I WODĄ DESZCZOWĄ?”
Pomoce:
Dwie szklanki, woda do picia, woda deszczowa.
Nauczyciel stawia na stoliku dwie szklanki. Do jednej wlewa wodę źródlaną, a do drugiej wodę deszczową. Następnie prosi dzieci, by porównały wodę – barwę, klarowność, ewentualnie zapach.
Obserwacje:
Woda butelkowana jest klarowna, nie posiada zapachu, jest bezbarwna. Natomiast woda deszczowa jest mętna, zanieczyszczona.
Podsumowując zadanie nauczyciel wyjaśnia, że nie wiemy, czy płyn, który przypomina wodę, to woda nadająca się do picia. Pamiętajmy, aby pić wodę znanego pochodzenia, sprawdzoną i przebadaną.
ZABAWA RUCHOWA 4 „JAK NALEŻY OSZCZĘDZAĆ WODĘ?”
Pomoce:
Ilustracje z prawidłowymi i nieprawidłowymi zachowaniami dotyczącymi oszczędzania wody, butelki z wodą, materac lub bramka, pusta butelka po wodzie.
Nauczyciel dzieli dzieci na dwa zespoły, które ze sobą rywalizują w konkurencjach sportowych. Nauczyciel przypomina, że podczas ćwiczeń tracimy wodę z organizmu i mówi dzieciom, że między konkurencjami mogą uzupełnić jej niedobór – w sali wyznaczone jest miejsce, oznaczone postacią Zdrojka, gdzie są dostępne kubeczki lub butelki z wodą.
Po każdej wygranej konkurencji zespół otrzymuje obrazek, ilustrujący sposoby oszczędzania wody:
robienie prania dużej ilości brudnych ubrań, mycie zębów przy zakręconym kranie, mycie naczyń w zlewozmywaku z zatkanym korkiem, podlewanie ogrodu deszczówką, skrócenie kąpieli pod prysznicem lub kąpiel w wannie z małą ilością wody.

Zespół przegrany otrzymuje obrazki ilustrujące złe zachowanie, czyli marnowanie wody:
robienie prania małej ilości brudnych ubrań, mycie zębów przy kranie, z którego leci woda, mycie naczyń pod bieżącą wodą, podlewanie ogrodu wodą z węża, długa kąpiel pod prysznicem lub kąpiel w wannie pełnej wody.

Nauczyciel na podstawie tych obrazków wyjaśnia wszystkim dzieciom jak nie należy postępować z wodą.
Zaproszenie dzieci do wzięcia udziału w zawodach sportowych.

KONKURENCJA 1 „WYŚCIG RZĘDÓW NA JEDNEJ NODZE”
Wyznaczona jest linia startu i linia mety w odległości kilku metrów. Na mecie są butelki z wodą. Pierwsze dziecko z każdego rzędu skacze na jednej nodze, okrąża butelkę i wraca do swojego rzędu na drugiej nodze, dotyka wyciągniętą dłonią następnego dzieckai staje na końcu. Dotknięte dziecko wykonuje zadanie tak samo jak pierwsze. Wygrywa ten rząd, którego uczestnicy szybciej
ukończą wyścig.

KONKURENCJA 2 „WYŚCIGI RZĘDÓW NA CZWORAKA”
Wyznaczona jest linia startu i linia mety w odległości kilku metrów. Na mecie są butelki z wodą. Pierwsze dziecko z każdego rzędu idzie na czworaka, okrąża butelkę i wraca do swojego rzędu biegiem, dotyka wyciągniętą dłonią następnego dziecka i staje na końcu. Dotknięte dziecko wykonuje zadanie tak samo jak pierwsze. Wygrywa ten rząd, którego uczestnicy szybciej ukończą wyścig.

KONKURENCJA 3 „WYŚCIG BUTELEK W RZĘDACH”
Dzieci stoją w rzędzie. Pierwszy zawodnik trzyma butelkę z wodą (o objętości nie większej niż 0,5 l). Na sygnał podaje ją górą, butelka wędruje na koniec rzędu do ostatniego zawodnika, ten biegnie z nią na początek rzędu i ponownie podaje ją górą do ostatniego zawodnika. Butelka wędruje tak długo, aż zawodnicy powrócą do ustawienia wyjściowego.

KONKURENCJA 4 „RZEKA”
Pierwsze dziecko wykonuje skok z linii startu, a nauczyciel zaznacza miejsce wylądowania dziecka stawiając w nim butelkę wody.
Następne dziecko staje na jego miejsce i również wykonuje skok, którego długość nauczyciel zaznacza butelką. Wszystko się powtarza, aż do ostatniego zawodnika. Suma wszystkich skoków daje ostateczny wynik – długość rzeki i decyduje o tym, która drużyna wygrała.






Wycieczka do Nadleśnictwa

Dzięki dobrej współpracy z rodzicami udało się P. Agnieszce Rybackiej (wychowawczyni grupy Muminki) zorganizować wycieczkę do Nadleśnictwa w Mińsku Mazowieckim. Dzieci miały możliwość zapoznać się z pracą leśników oraz posłuchać ciekawych opowieści o roślinności i zwierzynie leśnej. Przedszkolakom zostały też przypomniane zasady bezpieczeństwa, jakie obowiązują każdego podczas spacerów po lesie.
Podczas tego wyjazdu skorzystaliśmy z ładnej pogody i wybraliśmy się na spacer do najstarszej sosny w Polsce, która znajduje się w pobliżu nadleśnictwa. Do wspomnianej sosny prowadzi szeroka ścieżka przy której porozmieszczane są tablice z różnymi przyrodniczymi ciekawostkami, które     bardzo zainteresowały przedszkolaków. Wzdłuż ścieżki oznaczone są drzewa sylwetkami narciarzy. Spostrzegawcze przedszkolaki próbowały odgadnąć co te znaki oznaczają. Wychowawczynie wyjaśniły, że latem tak oznaczona ścieżka służy biegaczom, a zimą można po niej jeździć na nartach. Nasze sprytne przedszkolaki nie byłyby sobą, gdyby nie „przetestowały” ścieżki. Wszyscy jednogłośnie orzekli, że droga leśna znakomicie nadaje się do biegania.





„Szpital Pluszka”

W listopadzie nasze przedszkole odwiedził bardzo mądry pan – ratownik medyczny, który w każdej grupie przeprowadził zajęcia z pierwszej pomocy przedlekarskiej pt „Szpital Pluszaka”.
Zajęcia były dostosowane do możliwości dzieci, a ratownikowi pomagał ogromny brunatny mis, który również był ubrany w strój ratownika.
Podczas tego spotkania dzieci utrwaliły sobie numery kontaktowe do służb ratunkowych, przekonały się, że pana z karetki, w gumowych rękawiczkach, nie trzeba się bać, no i że tak znienawidzone przez wszystkich zastrzyki, czasami mogą uratować życie.
Dla wszystkich dzieci było to niezwykłe spotkanie, zwłaszcza, że każdy mógł spróbować na fantomie, jak nieprzytomnej osobie należy udrożnić drogi oddechowe oraz przeprowadzić próbę reanimacji.
Myślę, że to spotkanie każdemu dziecku zapadnie długo w pamięci i sprawi, że dzieci przestaną się bać osób udzielających pierwszej pomocy, a jeśli znajdą się w sytuacji kryzysowej będą potrafiły wezwać pomoc i zaopiekować się osoba poszkodowaną.
Bardzo na nich liczymy.
 




<<   Sierpień   >>
NiPoWtŚrCzPtSo
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

 
MAPA SERWISU
STATYSTYKA